fredag 5 augusti 2016

Om tuppen gal och vinden vänder kan du bli som du är nu.

Antje Jackelén,

 

06.00 Vaknar och ber till Al–… Gud… att han ska guida mig rätt i denna kniviga fråga: Min Gud - eller deras? Vem ska jag välja? Det är givetvis samma osynliga väsen (som varken syns eller hörs) när allt kommer omkring, men... snart måste jag ändå välja vad jag ska kalla Dig i offentliga sammanhang.

……………………

07.00 Frukost med min stab av professionella gråterskor. Vi ber en gemensam bön att det osynliga väsendet i himlen en gång för alla ska stoppa den yttersta ondskan – Sverigedemokraterna. Detta har pågått länge nog nu – snart MÅSTE det vända. Odjurets Tid måste snart vara över…!!

……………………

08.00 Möte med representer för Dom Andra. De både skrämmer och fascinerar med sina skägg och sitt – oss emellan – ganska aggressiva språk… även när de säger ”jag förlåter dig” (vilket de sällan gör)… låter det mer som om de vill rusa ut på gatan och bränna en Amerikansk flagga/piska ihjäl en osjälig häst eller åsna…

….nåja... på nåt sätt måste det ändå gå att jämka ihop våra två trossystem. Vi är inte så olika när allt kommer omkring: vi vänder andra kinden till när nån attackerar oss – de vill hugga huvudet av oliktänkande.

Två sidor av samma mynt.

……………………..

08.30 Medverkar i Morgonteve där jag får en chans att diskutera ovanstående osynliga väsen med Göran Greider och Fredrik Reinfeldt.

Trots ganska olika utgångspunkter är vi rörande överens om att Den Andra Religionen i grunden är nåt bra och nåt vi bör välkomna i Sverige vare sig vi vill eller inte.

Greider är mycket entusiastisk och erkänner att kommunismen länge kämpade mot osynliga hittepåväsen i himlen – att det faktiskt är en av arbetarrörelsens grundpelare; kampen mot hittepå – men att man samtidigt måste kunna omvärdera även vidskepelse – precis som evolution, jämställldhet, barnaga, gemensamma badtider etc.

”Vem säger att just VI i västerlandet alltid har rätt?”

Reinfeldt nickar stelt.

(Intressant detalj, jag noterar att han inte blinkat en enda gång hittills under hela sändningen och att han använder en ljuvligt, manlig deodorant).

”Jag brukade fråga om julgranen har brunnit?” säger han entonigt. ”...men jag har slutat med det. Det religiösa symbolvärdet kan vara kränkande…”

”Men får man då inte reagera förrän det gått SÅ långt..?” frågar programledaren och jag drar efter andan.

Fruktansvärt onödig problematisering.

………………………

09.00 Reklamavbrott och plötsligt plingar det till i allas telefoner.

Terror alert.

Många döda i masskjutning/multipla sprängdåd i Paris och London – samtidigt. Det talas (i svensk media) om en ensam, psykiskt förvirrad gärningsman utan några som helst kopplingar till ni-vet-vad…

Jag ber till Al–…Gud… att det ska vara så. Hellre att det är en kristen den här gången. Låt det vara en munk. En nunna. En diakon. Vad som helst! Bara så att inte den stereotypa bilden av Dom Andra befästs ytterligare. Jag lutar mig fram och viskfrågar programledaren om det är okej att vi pratar i detalj om korstågen när reklamen är slut?

Alla eniga om att det är det allra bästa i det här läget.

…………………………..

10.00 Åker i ilfart från tevehuset till Storkyrkan för att hålla i hastigt arrangerad mässa mot ni-vet-vad-ofobi. Alla goda krafter har samlats för att inte spä på främlingsfientlighet och nazism.

Özz, Jonas och Henrik har på rekordtid satt ihop ett fantastiskt program där de spelar upp dramatiserade nyckelscener ut Profetens liv. Allt medan Malena och Carola framför en rörande barsk nasheed ackompanjerad endast av Kroumata.

Oerhört starkt.

Och ännu starkare blir det när numret plötsligt avbryts av en representant för De Andra som ställer sig upp och ilsket förklarar att musik – hur pietetsfull den än må vara – är ”alkohol för själen” och att det bästa vi kan göra för att hedra gärningsmännen/martyrerna i de ärofyllda framgångarna i Paris/London är att be länge och grundligt på De Andras språk.

Henrik the Town Cryer ringer i sin klocka och understryker visdomsorden med ett eftertryckligt:

”HEAR YE! HEAR YE!”

Alla bugar djupt.

Håller andan.

…………………………….

11.00 Pushnotis från DN i mobilen: nytt terrordåd i Genève. Hundratals människor nermejade av gärningsmän som enligt uppgift ridit in i folkmassa på nåt som liknande kameler och börjat skjuta vilt omkring sig med raketgevär och AK 47:or.

DN:s utsände meddelar att ännu helt obekräftade uppgifter tyder på att massakern kan ha inspirerats av Breivik och att gärningsmännen – som av alla tillgängliga vittnen beskrivs som ”svartmuskiga” – mycket väl kan vara utklädda högerextrema albinos som vill skapa en ”false flag”.

Fruktansvärt!

……………………………

12.00 Tillbaka på kontoret där jag (ånyo) uppvaktas/anfäktas av en grupp yazidier, kopter och maroniter som – även en ödesdiger dag som denna – envisas med att beklaga sig över att de utrotas på löpande band i ”Mellanöstern” och att de inte ”får nåt stöd” av svenska kyrkan i frågan.

Jag förklarar att jag vänder mig mot detta förklenande begrepp – ”mellanöstern”… ”mellan” liksom antyder att denna region skulle vara nån slags parentes. Till vad kan man fråga sig? Det förment civiliserade västerlandet?

Jag visar dem på dörren och uppmanar dem att knacka på porten till ett annat härbärge.

http://www.christianpost.com/…/why-is-the-world-silent-whi…/

……………………………….

12.01 En tupp gal hjärtskärande på avstånd. Märkligt… Detta händer ofta nu för tiden. Var jag än kommer…

…………………………………

12.15 Nyhetsflash från TT i mobilen. Stort terrordåd i Wien. Ett hundratal människor massakrerade med skarpslipade shimitarer och shamshirer. Jag slår på SVT där man berättar att inledande rapporter talar om att gärningsmännen är i ”trettioårsåldern”.

Går in på Daily Mail som bekräftar alla fördomar jag har om denna fruktansvärda tidning: de har redan lagt ut tydliga färgbilder på samma gärningsmän.

Känner hur hjärtat sjunker i bröstet. Otroligt onödigt att göra så i detta läge…. v-a-r-f-ö-r!? Vi visste ju redan att de var i trettioårsåldern… varför måste vi veta hur de ser ut också!!???

Detta spär BARA på främlingsfientlighet.

Folk mår bäst av att INTE få veta.

………………………………….

13.00 Försenad lunch med representanter för De Andra. Jag ikläder mig den erforderliga, svarta dräkt som krävs av mig som kvinna i dessa sammanhang.

Äter sen stående i ett annat rum och får till sist komma in till De Vise Männen och lägga fram ritningarna på den nya, gemensamma samlingslokal som vi bestämt ska byggas där Domkyrkan just nu ligger.

Detta är nåt vi planerat länge eftersom Domkyrkan – i ärlighetens namn – är en enda stor symbol som dagligen kränker De Andra och påminner om det lidande de åsamkades i samband med korstågen för snart 1000 år sen.

De Vise nickar belåtet när jag visar på ritningen hur vår del av anläggningen kommer att ligga längst ner i källaren och att inga uppviglande kors kommer att synas nånstans.

…………………………………

14.00 Intervju med Dagens Nyheter. Ett lättsamt personporträtt där jag passar på att lägga ut texten om vikten av att ta till sig andra kulturer och religioner, exempelvis De Vises som är enormt kärleksfull men som man gör klokt i att benämna med den yttersta respekt och i MYCKET försiktiga ordalag.

Reportern nickar i samförstånd och sätter fingret över munnen i en symbolisk gest.

”Väck inte den björn som sover!” mimar hon tyst.

Jag blundar och mimar tillbaka:

”Precis.”

…………………………………

14.30 Nyhetsflash. Nytt terrordåd i Thailand. Denna gång är det Buddhistmunkar som jagat och misshandlat representanter för De Andra med käppar och knölpåkar.

YES!!!

(Ja, alltså… inte att De Andra blev misshandlade… men att det var buddhister den här gången…)

http://www.bbc.com/news/magazine-22356306

…………………………………

15.00 Näsvis journalist från tidningen Dagen ringer och frågar om jag läst De Andras Heliga Skrift och faktiskt vet vad som står i den?

Lägger på.

…………………………………..

16.00 Krismöte med Gunnar Sjöberg om hans djupt olyckliga uttalande i samband med Bära Kors-gate. Tydligen har han sagt att han är: ”...orolig för att korset blir en distanserande markör, som delar in oss i ett vi och ett dom, och inte det hoppets tecken som jag menar Jesus står för…”

Slutcitat.

Jag påminner Gunnar om att många kan känna sig kränkta av att han talar om ”Jesus” – som om hen vore den enda profeten. Man får inte glömma att Jesus i många sammanhang bara är en obetydlig bifigur och att det – i ärlighetens namn – inte finns ett enda konkret bevis för att han överhuvudtaget existerat.

”Vi skulle lika gärna kunna hävda att Oden och Tor funnits”, säger jag strängt och Gunnar nickar ångerfullt.

Gör om och gör rätt.

Gunnar lämnar rummet krypande på alla fyra och jag får plötslig en oemotståndlig lust att se Francis Ford Coppolas version av ”Dracula”.

https://www.youtube.com/watch?v=j3IIQJFFn4E

…………………………………..

18.00 Går först i massivt fackeltåg genom Stockholm för att protestera mot den våg av nazism som just nu sköljer över hela Europa.

…………………………………….

19.00 Privat samkväm med Tro & Solidaritet. Jag lägger fram skarp protest mot de skärpta asylreglerna som regeringen passade på att lägga fram idag, så här mitt i slappaste slösommaren, så att få ska orka läsa dem eller ens registrera att de klubbats

Ulf påminner – helt riktigt – om att Sverigedemokraterna har ett förflutet i Vit Makt-rörelsen och med ens känns det lite bättre.

Jag frågar Ulf när han tror att regeringen kommer att återgå till en politik som gör det möjligt för Sverige att ta emot 10 000 asylsökande i veckan?

Ulf skruvar obekvämt på sig innan han spontanbrister ut i ”Han har öppnat pärleporten”.

……………………………………….

20.00 Äntligen hemma igen där jag tar en snabb smörgås och ett glas mjölk inann det är dags att åka tillbaka till TV-huset.

Sneglar obeslutsamt på De Andras Helig Skrift som ligger uppslagen på köksbordet. Har tänkt läsa den länge men det tar emot… vem är JAG att sätta mig till doms över – eller ens försöka förstå – deras lagar och regler...?

Läser lite ur Höga Visan istället.

Blir lugn inombords.

……………………………………….

21.00 Medverkar i Aktuellt tillsammans med Göran Greider. Vi ger vår syn på de senaste terrordåden och de förvirrande uppgifter som verkar spridas om att gärningsmännen i en rad olika inlägg på Facebook, Twitter och Facebook svurit trohet till ISIS.

Jag påpekar att vi bör vara väldigt försiktiga med att säga varken bu eller bä innan vi vet hur det egentligen ligger till.

Jag menar, fortfarande vet ingen vem som sköt Palme och det är ett kvarts sekel sen.

Göran tänder en handrullad cigarett och berättar i docerande ordalag om Sykes-Picot-uppgöreslen och andra mörka passager ur kolonialismens historia.

Bra.

Viktigt med historiskt perspektiv just nu; européernas godtyckliga gränsdragning i framför allt norra Afrika skördar dagligen miljontals dödsoffer!

………………………………………….

22.00 Kollar Facebook. Läser hemsk uppdatering på Tino Sanadajis Facebook där han emotsäger Nina Rungs modiga visselblåsande om ensamkommande mäns låga sexualdrift. Fruktansvärt att han får hållas. En uppenbart köpt/kulturellt förvirrad ung man som ställer till ENORM skada med sitt oupphörliga rabblande av fakta och statistik.

När det i slutändan ändå måste vara HJÄRTAT som bestämmer. Och MAGKÄNSLAN som ligger till grund för alla stora politiska beslut och ställningstaganden!

…………………………………………

23.00 Ber en lång bön till Gud. Inte min gud alltså, utan den andre,den som jag länge trott vara densamme men som jag mer och mer inser är Den Ende och Den Rätte:

"Käre, barske, småsinte, fåfänge, sadistiske Herre…

Jag gör mitt bästa.

Jag gör mitt bästa för att tygla den blint älskande, blint förlåtande kristendomen som jag förstår är en förolämpning mot så många människor i detta land.

Men det går långsamt – jag vet – förlåt.

Förlåt Min Tidigare Eftertanke och Mänsklighet.

Din Underdånige Tjänare

I Evig Underkastelse

Antje"

…………………………………………

23.05 Nyhetsflash i mobilen: femhundra kristna levande kokta i olja på torget i Raqqa, homosexuella utkastade från högt torn, gravida kvinnor stenade till döds på torget... barn tvingades halshugga sina egna föräldrar….

Känner hur tårarna bränner bakom ögonlocken.

Sverigedemokraterna.

Denna farsot.

Denna skam för hela Sverige.

När ska vansinnet sluta…???

Förlåt dem Fader – ty det veta icke vad de göra.

(En tupp gal i fjärran).

Inga kommentarer: